Festivalhälsa på topp

I följande artikel kan du läsa mer om vad du kan tänka på för att må så bra som möjligt när du är iväg på en festival. Att vara på en festival är naturligtvis först och främst bara roligt, men det kan också tära en del på din hälsa om du inte är försiktig.

Vätskebalans

apohem.se finns allt du behöver för att hålla en bra vätskenivå i din kropp, olika former av vätskeersättningar och liknande för att du ska må så bra som möjligt när du är på festival. Även om du inte dricker alkohol är det lätt att glömma bort att dricka tillräckligt med vatten och äta hälsosam mat när du är på festival. Därför är det ett bra tips att ladda upp med vattenflaska, vätskeersättning och frukt inför ditt festivalbesök. När du dansar och sjunger med i dina favoritlåtar är det viktigt att komma ihåg att dricka vatten mellan varven. Besök gärna apohems avdelning med receptfritt här.

Om du dessutom har druckit alkohol är det ännu viktigare att återställa kroppens vätske- och saltbalans. Det hittar du också bra produkter och tips för i olika apotek eller via nätet. Det är naturligtvis viktigt att tänka på om du inte dricker alkohol också, men det blir extra viktigt eftersom kroppen lättare hamnar ur balans i samband med intag av alkohol. Det är också därför du ofta är sugen på salta och/eller feta saker när du har druckit alkohol. Det kan också vara smart att komma ihåg att äta och dricka innan du somnar, på det sättet minskar du risken för att må dåligt när du vaknar.

Matbrist, sömnbrist och vätskebrist

Att dina vanliga rutiner förändras på festival är en del av det roliga. Dock är det inte hälsosamt att vara utan mat, vätska och sömn för länge, även om du inte vill missa något av det roliga på festivalen. Försök att sova minst ett par timmar varje dygn, äta med jämna mellanrum och dricka ordentligt med vatten eller använda dig av vätskeersättning. Det finns en mängd bra alternativ på bars och andra mellanmål som är lätta att bära med sig så att du alltid har mat nära till hands. Samma sak gäller smarta vattenflaskor och vätskeersättning.

För att underlätta din sömn kan det vara bra att ha med sig en bekväm kudde, sovmask och öronproppar eller hörlurar så att du kan stänga ute lite av det som händer runt omkring dig. Att dricka energidryck kan inte ersätta en natts sömn och kommer bara att hjälpa dig för stunden. Det kan fungera som substitut någon enstaka gång, men annars bör du prioritera att sova lite.

Var rädd om dina öron

Att använda öronproppar kanske låter tråkigt, men det är viktigt att du tänker på att skydda dina öron mot allt för höga ljudnivåer. Speciellt när du utsätter dig för konstanta höga volymer flera dygn i rad. Idag finns det många roliga varianter av öronproppar än de klassiska gula som nästan var ensamma på marknaden för tio år sedan. Dessutom finns det många olika former av öronproppar, vilket gör det ännu lättare att hitta både snygga och bra öronproppar.